Zbyt duży hałas może skutecznie zepsuć przyjemność z jazdy nawet najbardziej komfortowym samochodem. Nieprzyjemne dźwięki podczas podróży pojawiają się coraz powszechniej, bowiem oszczędność na materiałach wygłuszających wpisała się w politykę koncernów motoryzacyjnych już na stałe. Niekiedy hałas w kabinie wynika nie tyle z winy producentów, co z naszego niedopatrzenia – w samochodzie istnieje bowiem szereg elementów, które mogą wydawać dziwne dźwięki, jeśli nie zadbamy należycie o ich kondycję. Oto kilka porad, które pozwolą ograniczyć uciążliwy hałas w samochodzie.
Wyciszanie samochodu Wrocław – skąd bierze się hałas w pojeździe?
Głównym źródłem nieprzyjemnego dźwięku w samochodzie jest rzecz jasna sama praca jednostki napędowej. W nowszych samochodach, zwłaszcza tych bardziej oszczędnych, może ona nie być tak zauważalna, jak w przypadku starszych aut. Niemniej jednak, w przypadku dłuższej trasy, z pewnością odgłos wydawany przez pracujący silnik daje się we znaki.
Kolejnym parametrem, który znacząco wpływa na poziom natężenia dźwięku w kabinie auta jest szum opon, wywołany poprzez tarcie z nawierzchnią. Tarcie to generuje dodatkowo wibracje, przenoszone na inne części zawieszenia – a to również jest przyczyną nieprzyjemnych dźwięków.
Dodatkowo, poruszający się samochód napotyka na opór powietrza, które – opływając karoserię –naraża nasze uszy na szwank. Trzeba jednak pamiętać, że to nie jedyne dźwięki docierające do nas w trakcie podróży. Do tego dochodzą jeszcze elementy we wnętrzu auta, takie jak siła nawiewu klimatyzacji, głośność radia, czy też skrzypienie tapicerki. I samo otoczenie – inne samochody, czy hałas miasta.
Chcesz wiedzieć więcej na temat profesjonalnego wygłuszania samochodów we Wrocławiu lub szukasz informacji, jak zwiększyć komfort użytkowania auta? Zadzwoń pod numer 732 082 273 lub przejdź do formularza kontaktowego, a Nasi Specjaliści skontaktują się z Tobą niezwłocznie.
Wyciszanie samochodu Wrocław – jak producenci aut ograniczają hałas?
Najbardziej skutecznym sposobem na wyciszenie samochodu jest rzecz jasna zastosowanie odpowiedniego materiału tłumiącego. Trzeba zaznaczyć, że tych jest coraz mniej, jeśli chodzi o obecnie produkowane samochody. Wiąże się to oczywiście z koniecznością redukcji masy samochodu, aby spełniał on coraz bardziej wyśrubowane wymagania środowiskowe.
Ale czy oszczędność kilkunastu kilogramów ma tu aż tak duże znaczenie? Okazuje się, ze tak. Według badań przeprowadzonych przez Oak Ridge National Laboratory, obniżenie masy pojazdu o 10 proc. zwiększa jego zasięg o 7 procent! Nic więc dziwnego, że koncerny motoryzacyjne walczą o każdy kilogram, bez skrupułów pozbywając się nadmiaru „zbędnych” materiałów.
Nowością w podejściu projektantów do tematu wygłuszania samochodów jest porzucenie stosowania dużej ilości materiałów wygłuszających na rzecz bardziej przemyślanego designu. Auta projektowane są w taki sposób, aby generowany przez nie hałas był jak najniższy. Stosuje się np. inną konstrukcję ścian grodziowych, która pomaga wytłumić wibracje. W użyciu są także specjalne techniki aktywnej redukcji hałasu, z którymi spotykamy się np. słuchając muzyki w słuchawkach.
Wyciszanie samochodu Wrocław – co zrobić, aby zredukować hałas?
Aby zadbać o odpowiednie wyciszenie samochodu we Wrocławiu, wcale nie trzeba wydawać ogromnej sumy pieniędzy. Oczywiście, niektóre zabiegi wygłuszania samochodu, ze względu na poziom skomplikowania, warto powierzyć Specjalistom z Top-Auto Wrocław, jednak o inne rzeczy możemy bez przeszkód zadbać w zaciszu przydomowych garaży.
Niedomknięta szyba lub szyberdach
Brzmi dość kuriozalnie, jednak problemy z lekko opadniętą, niedomkniętą do końca szybą w samochodzie, mogą być źródłem uciążliwego hałasu. Jedną z najczęstszych przyczyn takiego stanu rzeczy jest uszkodzenie uszczelki w drzwiach samochodu. Element ten spełnia wiele funkcji: zapobiega wnikaniu zanieczyszczeń i wilgoci, jednak równie ważna jest jego rola w blokowaniu dźwięków dochodzących z zewnątrz. Jeśli narzekamy na nieodpowiednie wyciszenie auta, warto zatem sprawdzić stan uszczelek.
Poza tym zdarza się również sytuacja, w której szyba napotyka na opór, gdy porusza się po prowadnicy – nagromadzenie brudu lub deformacja tego elementu mogą wpływać na to, że szyba nie chce się domknąć do końca.
Na zbyt duży poziom hałasu w kabinie auta wpływa również uszkodzenie mechanizmu opuszczania/podnoszenia szyb, najczęściej elektrycznego silnika. Przy sprawdzaniu stanu technicznego tego elementu, warto również zwrócić uwagę na bezpieczniki.
Felgi, opony, kołpaki
Na wstępie wspomnieliśmy, że szum dobiegający z okolic kół jest „generatorem” największego hałasu w kabinie samochodu. Często zdarza się sytuacja, w której za niepokojące dźwięki płynące właśnie z tej okolicy odpowiadają bezpośrednio właściciele samochodów. Dzieje się tak np. w przypadku jazdy na kołach ze zbyt niskim ciśnieniem – to oczywiste, że „sflaczałe” opony mają gorsze parametry, większe tarcie, a to przekłada się na odgłosy w kabinie.
Warto wiedzieć, że „głośność” opon oznaczana jest specjalną naklejką. Możemy na nich znaleźć trzy parametry, poddane gradacji: paliwooszczędność, przyczepność na mokrej nawierzchni, a także hałas. Głośność opony oznaczana jest na prostej trzystopniowej oznaczonej graficznie skali a co ważne – w rzeczywistości wzrost o 3 dB oznacza dwukrotnie większy hałas zewnętrzny.
Jeśli już jesteśmy przy kołach, to o odpowiednie wyciszenie samochodu warto również zadbać sprawdzając kołpaki. Z tego rozwiązania korzysta bardzo wiele osób, zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy to reprezentatywne „alusy” zamieniane są na stalowe felgi, wyposażone właśnie w kołpaki.
Każdy dodatkowy element, przymocowany do kół, będzie zwiększał opór powietrza i generował dodatkowy hałas. Problem pojawia się w przypadku zastosowania najtańszych, „marketowych” rozwiązań – raczej nie przechodzą one testów w tunelu aerodynamicznym, przez co mogą wydawać niepokojące dźwięki podczas jazdy. Nie mówiąc już o względach bezpieczeństwa – tanie kołpaki mogą po prostu odpaść podczas bardziej dynamicznej jazdy.
Ciekawostką jest również fakt, że zestawianie kołpaków ze stalową felgą w okresie zimowym bardzo negatywnie wpływa na żywotność kół. Kołpaki blokują bowiem usuwanie błota pośniegowego i lodu, a zawarta w nich sól (którą przecież posypuje się drogi), powoduje niszczenie stali.
„Luzy” na lusterkach bocznych
Negatywny wpływ na wygłuszenie samochodu mogą mieć również nieodpowiednio ustawione lusterka zewnętrzne. Brzmi to trochę niedorzecznie, jednak pamiętajmy, że montowane w obecnie produkowanych samochodach, elektroniczne mechanizmy składania lusterek też mogą się popsuć.
Efektem może być np. ustawienie lusterka w nieodpowiedniej pozycji, zakłócającej aerodynamikę samochodu, co dodatkowo potęguje słyszalny we wnętrzu samochodu hałas. Dodatkowo, jeśli za schowanie lusterek nie odpowiada elektryczny mechanizm, trzeba to robić ręcznie – zwłaszcza wtedy, gdy ktoś parkuje przy ulicy lub na osiedlu. Po kilku latach tego typu działań, na lusterkach pojawiają się luzy – to prowadzi do postawania wibracji podczas jazdy. Przy samodzielnym wygłuszaniu samochodu trzeba wziąć to pod uwagę.
Obroty silnika
Hałas w samochodzie po „wkręceniu” silnika na obroty powinien być rzecz jasna zauważalny, ale wszystko ma swoje granice – aby zadbać o dobre wygłuszenie auta we Wrocławiu, należy dokładniej zbadać ten temat.
Może się okazać, że zbyt duży hałas podczas jazdy nie wynika bezpośrednio z wady fabrycznej, ale po prostu – z techniki jazdy. Osoby, które nie dobierają odpowiedniego biegu do osiąganej prędkości, muszą przyzwyczaić się, że ich auto będzie nieco „głośniejsze”. Poza tym, dziwne dźwięki dobiegające spod maski to doskonały pretekst, aby odwiedzić warsztat samochodowy – być może coś uległo uszkodzeniu i to z tego powodu pojazd hałasuje ponad normę.
Poprzeczki, uchwyty, anteny..
Karoseria samochodu zaprojektowana jest w taki sposób, aby w jak największym stopniu minimalizować opór powietrza – musi mieć więc w miarę jednolity kształt, bez „wystających” elementów. Te jednak pojawiają się, chociażby w postaci anteny: fabrycznej lub dodatkowej.
Częstym wyposażeniem nowoczesnych samochodów są również wszelkiego rodzaju uchwyty, bagażniki rowerowe, czy haki holownicze. Obecność tych elementów wpływa na aerodynamikę samochodu i zwiększa natężenie hałasu słyszalnego we wnętrzu pojazdu. Odpowiednie wygłuszenie auta to również dbałość o tego typu detale.
„Niechciani goście”
Zbyt duży poziom hałasu, dobiegający do uszu kierowcy, może czasami wynikać z naprawdę błahych rzeczy – aby wyciszyć auto, należy sprawdzić również takie, nieoczywiste niespodzianki. Jedną z takich może być np. kartka, którą serwisanci zostawiają w komorze silnika po wymianie oleju. Mało kto zdaje sobie sprawę, że taki kawałek papieru hałasuje podczas jazdy do tego stopnia, że były już przypadki wizyt zaniepokojonych właścicieli w warsztacie celem remontu silnika!
Takie same „spustoszenie” mogą siać również zwykłe liście – częsty problem u tych właścicieli samochodów, którzy parkują „pod chmurką”. Liście potrafią sytuować się w newralgicznych miejscach: uszczelce szyby przedniej, podszybiu, wlotach powietrza, a ich obecność z pewnością przyczyni się do podniesienia hałasu w kabinie podczas jazdy autem. Podczas czyszczenia samochodu warto również zwrócić uwagę na okolice grilla i przedniego zderzaka – w tych miejscach często można znaleźć kawałki folii lub papieru, które utknęły tam „na dobre”.
Wyciszanie samochodu Wrocław – w aucie nadal jest zbyt głośno?
Wyciszanie samochodu warto rozpocząć od zastosowania się do wyżej wymienionych rad, jednak w wielu przypadkach może okazać się to niewystarczające. Wówczas warto poprosić o pomoc specjalistów z serwisu, który na co dzień zajmuje się wyciszaniem aut we Wrocławiu.
Obecnie na rynku istnieje cała gama produktów, których zastosowanie pomoże odpowiednio zredukować hałas w samochodzie. Są to różnego rodzaju maty, pianki czy uszczelki, które można wykorzystać do wygłuszania drzwi, nadkoli lub podłogi w pojeździe.
Nie brakuje też różnego rodzaju wideo poradników i tuto riali, dostępnych w Internecie – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę odpowiednią frazę, np. „wygłuszanie samochodu wrocław”. Zanim jednak zabierzemy się do pracy, dokładnie prześledźmy przebieg całej operacji i zastanówmy się, czy jesteśmy w stanie podołać temu samodzielnie.
Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, przy demontażu takich elementów jak słupki dachowce czy tapicerka drzwi, można je łatwo uszkodzić. Niebezpieczeństwo zniszczenia elementów wnętrza to tylko jedno z ryzyk, które może „położyć” całą operację wyciszania samochodu.
Kluczowa jest bowiem wiedza, jakich materiałów użyć i w których miejscach – profesjonalny serwis wygłuszania samochodu we Wrocławiu pomoże dobrać odpowiednie rozwiązania tak, by efekty były jak najlepsze, a masa pojazdu nie zwiększyła się znacząco. Warto bowiem wiedzieć, że dobrze wyciszony samochód jest cięższy o ok. 20-30kg, podczas gdy ta sama praca, ale „kiepsko” wykonana, zwiększy masę auta nawet o 50-70kg. A to już znaczna różnica w spalaniu i osiągach.
Wyciszanie samochodu Wrocław – komu powierzyć zadanie?
Reasumując – aby osiągnąć najlepsze efekty, wyciszeniem samochodu muszą zająć się profesjonaliści. Doskonałym przykładem tego typu Serwisu jest Top-Auto, który posiada wieloletnie doświadczenie w dziedzinie wyciszania aut we Wrocławiu oraz car audio.
Top-Auto Wrocław ma w ofercie m.in. profesjonalny montaż materiałów wytłumiających przy zastosowaniu wiodących obecnie technologii na rynku. Specjaliści z Top-Auto posiadają niezbędne doświadczenie oraz profesjonalne narzędzia, które pozwolą precyzyjnie określić źródła hałasu i zastosować najlepsze, dedykowane rozwiązania. Aby dowiedzieć się więcej na temat profesjonalnego wygłuszania samochodów we Wrocławiu, przeczytaj ten artykuł.
W Serwisie Top-Auto oferujemy profesjonalną usługę wygłuszania samochodów we Wrocławiu. Sprawdzimy, skąd dobiega hałas i zaproponujemy najlepsze rozwiązania wraz z usługą profesjonalnego montażu.
Aby dowiedzieć się więcej na temat wyciszania samochodów we Wrocławiu, skontaktuj się z Naszymi Specjalistami. Możesz to zrobić dzwoniąc pod numer telefonu 732 082 273 lub wypełniając formularz kontaktowy. Skontaktujemy się z Tobą najszybciej, jak to możliwe.
Dowiedz się więcej: