Szumy z opon – dlaczego koła hałasują?

Szumy z opon - dlaczego ogumienie hałasuje

Głośne dźwięki wydobywające się z pojazdu wskazują na potencjalne niesprawności jego elementów. Tego rodzaju niepożądane odgłosy mogą również pochodzić z ogumienia, które w samochodzie jest największym generatorem hałasu. Podejrzane dźwięki generowane przez opony, podobnie jak inne niepokojące dźwięki płynące z okolic nadkoli, wymagają natychmiastowej eliminacji. Ostatecznie to ogumienie auta stanowi kluczowy element zapewniający kontakt z nawierzchnią i bezpośrednio wpływający na poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Szumy z opon – dlaczego koła hałasują?

Szumy z opon – do czego prowadzi nadmierny hałas?

Choć osobom korzystającym z pojazdu tylko w celach dojazdu do pracy hałas może przeszkadzać w mniejszym stopniu, dla zawodowych kierowców dobre wyciszenie i tłumienie drgań są niezwykle istotne. I choć zbyt duży hałas wewnątrz kabiny samochodu rzadko prowadzi do natychmiastowego uszkodzenia słuchu (wymaga to naprawdę wysokiego poziomu dźwięku), długotrwała ekspozycja na hałas może stopniowo powodować szkody zdrowotne. Może to prowadzić do pojawienia się uporczywego szumu w uszach i zniekształceń odbieranego dźwięku, co z kolei trudno jest później naprawić.

Szumy z opon – nierówny bieżnik

Warto zaznaczyć, że hałasować mogą nie tylko opony używane – niepokojące dźwięki pojawiają się również w przypadku nowego ogumienia. Szumy mogą wystąpić podczas przyspieszania, skręcania czy nawet wtedy, gdy samochód porusza się z równą prędkością na prostym odcinku drogi. Co najczęściej jest powodem nadmiernego hałasu z nadkoli? Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny tego zjawiska oraz sugestie dotyczące ich eliminacji.

Szumy z opon - nierówny bieżnik
Szumy z opon – nierówny bieżnik. Źródło: Obraz Mike z Pixabay

Nierównomierne zużycie bieżnika to jeden z najczęstszych problemów związanych z ogumieniem pojazdu. To właśnie ta część opony, zwana bieżnikiem, ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. W efekcie odpowiada za przyspieszanie, hamowanie oraz zapewnienie stabilności samochodu na drodze. Jednak w miarę pokonywania kolejnych kilometrów bieżnik ulega naturalnemu zużyciu. Dodatkowo materiał, z którego wykonana jest opona, również z czasem się starzeje. Często zdarza się także, że zużycie bieżnika jest nierównomierne. Poniżej przedstawiamy czynniki, które mogą mieć na to wpływ:

  • nieodpowiednie ciśnienie w oponach,
  • zbyt wysokie ciśnienie w oponach,
  • niewłaściwa geometria i ustawienie kół,
  • uszkodzenia w układzie zawieszenia.
Szumy z opon – wygłuszanie nadkoli w Audi

Nierównomierne zużycie bieżnika skutkuje różnym obciążeniem opon, co może prowadzić do generowania hałasu. Dźwięki te mogą pojawić się podczas przyspieszania, jazdy ze stałą prędkością lub hamowania. Jak temu przeciwdziałać? Przede wszystkim warto zadbać o odpowiednie ciśnienie w oponach. Dodatkowo, istotne jest również prawidłowe ustawienie geometrii i zbieżności kół. W przypadku braku poprawy sytuacji, warto również zweryfikować stan zawieszenia w celu wykrycia ewentualnych uszkodzeń lub luzów.

Szumy z opon – nieprawidłowe wyważenie

Zachowanie odpowiedniego wyważenia kół jest kluczowe dla równomiernej dystrybucji masy samochodu, co przekłada się na płynną i bezpieczną jazdę. W przypadku zakłócenia tej równowagi, pojawiają się przykre dla ucha konsekwencje. Oprócz spadku komfortu jazdy, szczególnie odczuwalnego przez kierowcę w postaci drgań kierownicy, niewłaściwe wyważenie kół przyspiesza zużycie łożysk i niekorzystnie wpływa na trwałość opon, układu zawieszenia, a także podnosi zużycie paliwa. Dodatkowo, nieprawidłowe wyważenie kół może generować uciążliwe dźwięki.

Jak można temu zapobiec? To proste – warto odwiedzić warsztat celem dokładnego wyważenia kół. W niektórych przypadkach jednak, mimo wielu prób ze strony mechanika, osiągnięcie odpowiedniej równowagi może okazać się trudne. W takiej sytuacji konieczne może być zainwestowanie w nową obręcz lub oponę.

Szumy z opon – wyciszanie nadkoli w Toyota RAV4

Szumy z opon – uszkodzone łożysko

Chociaż w tej sytuacji winne nie jest bezpośrednio ogumienie, to jednak dźwięk uszkodzonego łożyska przypomina nieco charakterystyczne szumy z opon. Łożysko łączy oś samochodu z kołem i odpowiada za płynne obracanie się koła przy minimalnym oporze. Jeżeli łożysko jest zużyte, początkowo wydaje dźwięki przypominające szumy z opon. Z biegiem czasu i kolejnych przejechanych kilometrów, stopniowe zużycie łożyska może prowadzić do nadmiernego obciążenia jednej z piast, co może skutkować ściąganiem pojazdu na jedną stronę lub nawet wywołaniem drgań.

Jak można temu zapobiec? Oczywiście, istotna jest szybka wymiana uszkodzonego łożyska, aby zminimalizować negatywny wpływ na pozostałe elementy pojazdu. Koszt nowego łożyska zaczyna się od około 150 złotych, a sama wymiana, choć zróżnicowana w zależności od sposobu montażu, nie jest zwykle bardzo kosztowna. Cena robocizny w przypadku pojedynczego łożyska wynosi od 60-70 złotych w górę. Zaleca się jednak wymianę łożysk parami.

Szumy z opon – nieprawidłowe ustawienie kół

Niewłaściwa geometria kół ma bezpośredni wpływ na osiągi pojazdu oraz komfort jazdy. Kiedy koła nie są odpowiednio skierowane, podczas przyspieszania mogą pojawić się niechciane dźwięki przypominające szumy z opon. Z biegiem czasu, gdy ustawienie kół jest coraz bardziej odchylone od normy, hałas ten staje się bardziej uciążliwy. Co więcej, jakość prowadzenia samochodu ulega pogorszeniu. Jak zapobiegać takiemu problemowi? Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest niezwłoczne oddanie pojazdu do specjalistycznego warsztatu w celu diagnostyki i poprawy ustawienia zbieżności kół.

Szumy z opon – opony kierunkowe

Poza degradacją bieżnika i niedokładną geometrią kół, dodatkowym źródłem dźwięków przypominających szumy z opon jest niewłaściwy sposób ich montażu. W przypadku opon kierunkowych, ich błędne założenie na obręczy w kierunku przeciwnym do właściwego może prowadzić do nasilenia hałasu. Intensywność tego hałasu wzrasta proporcjonalnie do prędkości pojazdu.

Szumy z opon – wygłuszanie nadkoli w Lexus

Szumy z opon – wygłuszanie nadkoli

Jeśli mimo zastosowania wyżej wymienionych zabiegów z okolicy kół nadal dochodzi zbyt wiele hałasu, to dobrym rozwiązaniem będzie wygłuszenie nadkoli specjalnymi materiałami w wyspecjalizowanym warsztacie. Jednym z interesujących serwisów w tej branży jest Top-Auto z Wrocławia, który gwarantuje najwyższą jakość montażu materiałów wygłuszających. Serwis Top-Auto Wrocław dysponuje nowoczesnym sprzętem do precyzyjnego pomiaru poziomu hałasu i doskonale identyfikuje jego źródła oraz najbardziej krytyczne miejsca w konstrukcji samochodu. Specjaliści z Top-Auto  Wrocław mają dostęp do najlepszych materiałów wygłuszających dostępnych na rynku, co zapewnia najwyższą jakość wykonania usług, a osiągnięte efekty przekraczają najśmielsze oczekiwania klientów.

Szumy z opon – wygłuszanie nadkoli na przykładzie Tesli

Przeczytaj więcej naszych artykułów:

Wybierz oddział

Wrocław

Warszawa

Szczecin

Szukasz większego Komfortu w samochodzie?

Wypełnij formularz a nasi specjaliści przygotują dla Ciebie ofertę.

Odezwiemy się do Ciebie w niebawem!